Hi,
Heb je al een Instagram account, check hier of alles optimaal is ingericht .
Heb je nog geen account, dan is dit eerste stukje speciaal voor jou!
Instagram is tenslotte jouw online etalage en zeker nu, in deze tijd, de plek om te connecten met je klanten, maar zeker ook met je potentiële klanten!
Doen!

Nu je toch je tijd niet kunt benutten in jouw bedrijf, ga werken AAN je bedrijf.
Instagram 
Ben je helemaal nieuw op Instagram, LEUK!!
Ik hoop dat je er na deze training ook het effect voor jouw bedrijf gaat meemaken. (bedenk,  Social Media geeft niet meteen morgen nieuwe klanten, je moet echt zaaien om te kunnen oogsten). Maar echt, Instagram brengt klanten.

De start
HOE begin je, HOE m
maak een Instagram account aan
Download de Instagram-app
voor iOS (iPhone)  via de App Store, de Android-app via de Google Play Store of de Windows Phone-app via de Windows Phone Store.
• Als de app is geïnstalleerd, tik je op Openen om te starten.
• Tik op Registreren, voer je e-mailadres in en daarna tik je op Volgende. Via ‘Aanmelden met Facebook’ kan je je aanmelden met je Facebook-account.
• Als je je met een e-mailadres registreert, moet je een gebruikersnaam en wachtwoord maken, je profielgegevens invullen en vervolgens op Klaar tikken. Als je je met Facebook registreert, wordt je gevraagd om je aan te melden bij je Facebook-account (als je op dit moment niet bent aangemeld op Facebook).

YESSS nu heb je een Instagram Account, gefeliciteerd!!

Het optimaliseren van jouw account!
Is jouw profiel helemaal op orde? Ben je er niet zeker van, check het hier.
Oké, laten we beginnen!

Heb je al een account,
TOP!, dan is het belangrijk dat je even checkt dat dit een zakelijk (of makers) account is.
WAAROM?

Een zakelijk account heeft een aantal voordelen:
Je hebt veel meer inzichten, nl. je statistieken. Daar kan je op inspelen.
bv
• de leeftijd van je volger
• waar komt je volger vandaan
• op welke tijdstippen is hij/zij online
• welke dagen heb je meer/minder connectie met je volgers
• de verhouding mannen/vrouwen
Hierdoor krijg je waardevolle informatie en die kan je gebruiken voor nog meer zichtbaarheid.

Hoe switch je naar een business profiel als jij nog een persoonlijk profiel hebt?
Eigenlijk heel makkelijk:
bij je Instellingen in je profiel ga je naar Account en switch de button Overschakelen naar Business Account. Geregeld!!
(je ziet hier ook MakersAccount staan, dit is voor influencers).

Laten we nu jouw gehele account even doorlopen, een goede uitgangspositie is tenslotte al het halve werk.
Instagram is een kijkje in de keuken van het bedrijf. Een website is voor het informeren, wat bied je (en evt tegen welke prijs), Instagram heeft als doel om te connecten, om je beter te leren kennen en zo je gunfactor te verhogen. Instagram is de kijker inspireren, dus geen directe verkoop, maar juist HOE gebruik je iets, het laten zien van de expertise van de ondernemer, wie is de ondernemer en past die bij de kijker. Door Social Media weten mensen al veel meer over jou en jouw bedrijf

Instagram is dus eigenlijk een soort filter. 

Waarom is Instagram mijn favoriet?
Instagram is nog niet overvol. Instagram heeft het onderdeel Stories dat het ontzettend goed doet. Instagram heeft niet meer de allerhoogste jeugd, maar is nu qua leeftijd aan het verhogen en schuift steeds meer op.

En de belangrijkste:
Instagram is VISUEEL, het is een soort dagboek. Het is een online winkeletalage.

Op Social Media is alleen bij Instagram ook je pagina (je Feed) ontzettend belangrijk. Hier laat je de Look & Feel van jouw bedrijf zien.
Dit kan je versterken door:
• Kleuren van je bedrijf in de posts terug te laten komen
• Kleuren in de Highlights terug te laten komen
• Een super-duidelijke BIO te hebben
• Gebruik te maken van de nieuwe mogelijkheden (bv Reels en Gidsen).

 

Laten we even alle onderdelen van je pagina langsgaan.

Je USERNAME
deze staat bovenaan je pagina. Dit is jouw unieke naam (is ook zichtbaar in url). Het is handig als hier je naam/bedrijfsnaam zichtbaar is.

Je PROFIELFOTO
Gebruik een logo/icoon/beeldmerk als je een bedrijf of een organisatie bent. Pas wel op voor een te druk geheel, In deze kleine ruimte is het snel niet zichtbaar meer.

Ben jij het gezicht van het bedrijf, kies dan voor een eigen foto! Gebruik voor alle Social Media kanalen dezelfde foto, dit geeft herkenning (en dat is natuurlijk wat we willen).
Heb je meerdere medewerkers, dan kan je kiezen voor je logo. Besef dan wel dat het laten zien van jou EN je team in je posts NOG belangrijker is.

NAAM
Zet hier je naam en/of je toegevoegde waarde/experise, dit geeft betere vindbaarheid, het is een soort seo.

Mensen zoeken steeds vaker naar een dienst en dan vinden ze jou sneller.

CATEGORIE
= jouw vakgebied. Hierdoor ben je nog beter vindbaar

Dan je BIO
Deze is echt ontzettend belangrijk!. Je Bio zien mensen direct wanneer ze op jouw profiel komen. Zorg dat deze helder is

Maak geen grote lap tekst. Zet alles duidelijk onder elkaar.
Gebruik de juiste termen
Gebruik emoj’s (bv aan de linkerkant bij een opsomming)

Denk erom, je hebt in totaal maar 150 tekens.
Maak het overzichtelijk
– wat je doet
– wie je bent

Zet ook altijd een Call to Action (of een vraag) onder in je bio.
Zet mensen in de actiemodus.

Zet altijd, ja echt altijd een link in je bio. Dit kan een losse link zijn, dit kan met linktree of met een doorlink naar een (verborgen) pagina in je website. De laatste is de meest effectieve manier. Je kunt dan meedere links tonen EN het is goed voor de seo van je website.

Zorg ook dat je adresgegevens in je contactgegevens kloppen, want deze zie je nl ook in je bio.

DE HIGHLIGHTS
Deze vallen heel erg op. Hierin kunnen de stories opgeslagen worden die je langer dan 24 uur zichtbaar wilt laten zijn.
Je kunt de highlights catagoriseren.
Je kunt iedere higlight-cover aanpassen. Je kan jouw huisstijl kleuren gebruiken of iconen (laten) ontwerpen.
Hierdoor maak je jouw account heel erg eigen.

Wanneer je niets aan de cover van de highlights doet, zie je een deel van een post in de highlight. Dit maakt het geheel erg rommelig, heeft geen connectie met je bedrijf en toont minder professioneel.

CONTACT
Zorg dat je altijd makkelijk bereikbaar bent! Check of je gegevens nog up-to-date zijn.
Als mensen enthousiast over jouw product of dienst zijn, willen ze snel contact met je op kunnen nemen.

Yessss gelukt!
Je hebt alle stappen doorgenomen om jouw account optimaal te kunnen inzetten.

 

Wil je nu door met jouw Instagram Account?
Wil je echt alles weten over HOE je Instagram maximaal inzet voor jouw bedrijf?
Kijk eerst naar de 7 GRATIS tips voor Instagram.
Of start meteen met de 10 dagen Training ‘Knallen op Instagram’ voor contactberoepen.


WAAROM kan ik het jou vertellen. WIE BEN IK?

Ik ben Ellen Pichotte, ik ben sinds 1987 ondernemer. Gestart als kapster, schoonheidsspecialiste, visagiste. In 2004 in de fotografie terecht gekomen, met een grote studio (140 m2)  in Alkmaar. Door de bedrijfsfotografie sinds 2016 gespecialiseerd in SmartPhone Fotografie EN Online Zichtbaarheid voor Ondernemers. Met het apparaatje dat je (bijna) altijd bij je hebt kun je echt geweldige foto’s maken.  (de vraag HOE kunnen we met ons mobiel nou een beetje knappe foto’s maken kwam iedere keer voorbij en ja, dan duik ik erin… wat kan je geweldige beelden maken en dus connecten met je (potentiële) klanten met eigen SmartPhonefoto’s!).

Instagram, HET platform om JEZELF, JOUW TEAM en JOUW BEDRIJF een podium te geven (jouw Online Etalage)  door geweldige echte, eigen beelden.

Heb je een vraag, contact mij gerust (info@smart-foto.nl)
groetjes Ellen
Smart Foto – Smart Social
Volg je mij al op Facebook, Instagram en LinkedIn?
INSTAGRAM / FACEBOOK / LINKEDIN